Home Verhalen Tomeloze inzet tijdens corona-uitbraak in wijkteam Middelburg-Zuid

WVO Zorg en Zorgstroom gaan samen verder als Amarijn

Met trots maken wij bekend dat WVO Zorg en Zorgstroom vanaf nu verder gaan onder de naam ‘Amarijn’. Lees meer over onze nieuwe naam op de fusiepagina

Tomeloze inzet tijdens corona-uitbraak in wijkteam Middelburg-Zuid

Hanna, Hanneke en Louise

Medewerksters wijkteam Middelburg-Zuid en Servicepunt

Aan het begin van de coronacrisis was het voor wijkteam Middelburg-Zuid rustiger dan normaal. Tot half oktober vorig jaar. Vier medewerkers uit het team kregen binnen een week corona. Al snel ontstond er in het team een groot personeelstekort. Het Servicepunt en tal van andere teams hebben Middelburg-Zuid in deze heftige periode intensief ondersteund. Samen met Hanna (62), Hanneke (27) en Louise (35) blikken we terug op deze tijd, ieder met haar eigen verhaal.

Van rust naar hectiek

In maart vorig jaar, direct na de uitbraak van het coronavirus in Nederland, richtte Zorgstroom samen met WVO Zorg het Coronathuiszorgteam op. Een apart thuiszorgteam waar cliënten, die positief getest waren op corona, door dit specifieke team verzorgd werden. Ook cliënten met mogelijk corona werden tijdelijk overgedragen naar dit team. “In die tijd hebben we één cliënt met corona gehad”, vertelt Hanneke, wijkverpleegkundige bij team Middelburg-Zuid. “We ontvingen minder aanmeldingen van nieuwe cliënten vanuit het ziekenhuis, omdat veel operaties waren afgezegd. Sommige mensen waren ook bang om in deze periode thuiszorg in te schakelen. We merkten dat het een stuk rustiger was dan normaal.” Hanna, ook wijkverpleegkundige bij team Middelburg-Zuid, vult Hanneke aan: “Als cliënten werden getest op corona, bespraken we met de cliënt of met de familie hoe we de zorg konden afschalen, totdat de uitslag bekend was. Eigenlijk verliep alles heel goed. Tot half oktober vorig jaar. Toen kwam daar resoluut verandering in.”

Impact op het team

Binnen een week raakten vier collega’s uit het wijkteam besmet met het coronavirus. Hanna vervolgt: “Eén collega was positief getest, waarna ik even later door twee andere collega’s werd gebeld. Ook zij hadden zich laten testen: positief. We misten toen meteen al drie collega’s binnen ons team. Vlak daarna volgde collega Hanneke. En ook een collega met COPD mocht tijdelijk niet meer werken. Er vielen dus ineens vijf collega’s uit. Binnen no-time viel ons team om. Dat vond ik best heftig.” In deze tijd kwam er ontzettend veel op Hanna en haar collega’s af: “Je bent ineens overal van. Normaal verdeelden Hanneke en ik de zorgcoördinatie over de wijk in tweeën. Het feit dat Hanneke er nu niet was, zorgde ervoor dat ik ook de zorgcoördinatie van de andere kant van de wijk erbij kreeg. Ik moest overzicht houden en beslissingen nemen. Ik voelde me super verantwoordelijk en soms ook best alleen.”

Van dag tot dag

Gelukkig kon het team direct een beroep doen op het Servicepunt: een team van tien medewerkers die alle thuiszorgteams ondersteunen waar nodig. Tijdens de coronaperiode is deze ondersteuning nog meer versterkt. Louise, medewerkster bij het Servicepunt, vertelt: “Als een thuiszorgteam coronabesmettingen heeft onder het personeel, helpen we hen met het oplossen van hun diensten door andere thuiszorgteams te benaderen. Dit hebben we dus ook meteen voor Middelburg-Zuid gedaan. We kozen ervoor om de diensten per dag op te lossen. Het kon namelijk zijn dat ook collega’s in andere Teams corona kregen en we hen ook moesten ondersteunen. ’s Ochtends belde ik een crisisdienst van een ander team om samen te kijken wie er die dag voor Middelburg-Zuid kon invallen. Dat was vaak voor de volgende ochtend, maar soms ook al voor diezelfde avond. Ook hielden we bij welke teams er bijsprongen, zodat het eerlijk verdeeld werd.”

Betrokken cliënten

Niet alleen andere Walcherse wijkteams stonden klaar voor Middelburg-Zuid, ook het BIT-team (Bereikbaarheids- en Instructieteam) en Wondzorgteam boden hun hulp aan. En team Oost-Souburg Ritthem 1 ondersteunde Middelburg-Zuid een paar weken structureel. “Daarnaast namen ze een nieuwe cliënt over”, zegt Hanna. “De zorg voor deze cliënt is ook na deze periode bij dit team gebleven. We hebben echt hulp van alle kanten gehad.” Ondanks deze bizarre situatie, heeft iedere cliënt toch gewoon de zorg gekregen waar hij of zij recht op heeft. Alleen zorg die niet per se noodzakelijk was, werd tijdelijk afgeschaald. De cliënten zijn ook via een brief van de voorzitter van de Raad van Bestuur geïnformeerd over de situatie. Daarin stond bijvoorbeeld dat het kon voorkomen dat de cliënt later geholpen werd dan of hij of zij gewend was. En dat hij of zij verschillende zorgmedewerkers over de vloer kon verwachten. Dit scheelde veel vragen voor de collega’s zelf. “We hebben geen klachten van onze cliënten gehad”, vertelt Hanna. “Ze waren juist betrokken en vroegen steeds hoe het met onze teamgenoten ging. Er was zelfs één Armeense vrouw die alle namen van de zorgmedewerkers die bij haar thuis kwamen in het Arabisch had opgeschreven. Dat vond ik zo mooi.”

Ik denk dat we er als team beter uit zijn gekomen. Het schept ook een band.

Een onzekere tijd

Voor Hanneke was deze periode vooral erg frustrerend. “Het maakte me onzeker. In het begin werd ik negatief getest, terwijl ik wel klachten had. Twee dagen later werd ik positief getest. Ineens kom je thuis te zitten. Ik was ook niet heel erg ziek. Ik had alleen een lichte griep. Gelukkig natuurlijk, maar ik voelde me machteloos. Je kan en mag niets en weet, hoort en ziet dat je team het zwaar heeft. Ook waren er nog zoveel andere zieke collega’s. Gelukkig kon ik op den duur thuis aan de slag met kantoorwerk, zoals de administratie, het opnemen van telefoontjes, het maken van zorgplannen et cetera. Dat voelde wel goed. Zo kon ik toch nog iets betekenen. Ook heb ik elke dag even contact gehad met mijn collega’s. Je wilt bij elkaar betrokken blijven.” Ondanks dat Hanneke nog lang last heeft gehad van klachten, gaat het inmiddels een stuk beter met haar. “Sinds eind november ga ik weer langs onze cliënten. Dat is ontzettend fijn. Ik ben mijn werk hierdoor nog meer gaan waarderen.”

Voor elkaar klaarstaan

Inmiddels is de situatie in het team volledig hersteld en zijn alle medewerkers weer op route langs hun cliënten. Hanneke: “Als je deze situatie van tevoren had bedacht, had ik niet geweten hoe we het hadden moeten doen. Maar ik denk niet dat onze cliënten er veel onder geleden hebben. Ik vind het heel bijzonder om te zien wat er in deze crisistijd toch allemaal wél kan. Dat iedereen doet wat hij of zij moet doen, en nog veel meer. Ik heb ook echt respect voor mijn collega’s die zoveel overuren hebben gemaakt en verantwoordelijkheden op zich hebben genomen die ze normaal gesproken niet hadden. Ik denk dat we er als team sterker uit zijn gekomen. Het schept ook een band.” Hanna vult aan: “Deze periode heeft ons nog meer geleerd om buiten ons eigen team te kijken. Wij zijn geholpen toen we het nodig hadden. Daarom vind ik het belangrijk dat we dit ook terugdoen. Dat, mocht het nodig zijn en het kan, onze mensen ook bijspringen bij andere teams. We zijn allemaal zelfsturend, maar we zijn ook één organisatie. We moeten het samen doen.” En de samenwerking met het Servicepunt? Dat is ontzettend goed verlopen. “Voorheen werden wij vooral gezien als kantoormedewerkers”, zegt Louise. “Maar we zijn juist erg betrokken bij de teams. Ik denk dat dat nu goed gebleken is. Ik vind het fijn om nu nog beter te weten wat er bij hen speelt. En ik denk dat er nog nooit zo vaak contact is geweest tussen de teams en het Servicepunt als in afgelopen maanden!”

Maatregelen Zorgstroom tegen coronavirus

Zorgstroom houdt de situatie rondom het coronavirus nauwlettend in de gaten. Het laatste nieuws over de geldende maatregelen is terug te vinden op de informatiepagina op onze website.

Lees meer
Vragen over onze zorg?
Vragen over ons zorgaanbod of advies nodig? Wij helpen u graag!
0118 - 684000 Bel mij terug Naar contact