Home Verhalen ‘Dankzij de perdixdienst betekenen we nóg meer voor cliënten in de thuiszorg’

WVO Zorg en Zorgstroom gaan samen verder als Amarijn

Met trots maken wij bekend dat WVO Zorg en Zorgstroom vanaf nu verder gaan onder de naam ‘Amarijn’. Lees meer over onze nieuwe naam op de fusiepagina

‘Dankzij de perdixdienst betekenen we nóg meer voor cliënten in de thuiszorg’

Martina Geschiere & Mariska de Boks

Verpleegkundige in de wijk en leerling verpleegkundige in de wijk

Na een succesvolle testperiode werken de wijkteams van Zorgstroom nu met de perdixdienst. Dé lange dienst binnen de thuiszorg die langer duurt dan de reguliere dienst. Naast de reguliere diensten wisselen collega’s de perdixdiensten af. Verpleegkundige in de wijk Martina Geschiere (team Arnemuiden) en leerling verpleegkundige in de wijk Mariska de Boks (team Veere Zuidwest) zijn enthousiast over deze langere shift. Samen vertellen zij over de voordelen van de perdixdiensten in hun werk in de thuiszorg.

Meer contactmomenten tussen collega’s

Martina en Mariska vierden beiden onlangs hun 12,5-jarig jubileum bij Zorgstroom. In de loop van de jaren ontwikkelden de wijkteams zich tot zelforganiserende teams. Dit geeft de teams meer vrijheid, maar ook meer verantwoordelijkheden. Regelmatige contactmomenten tussen collega’s en meer ruimte om bijbehorende taken uit te voeren, zijn dan ook essentieel. Om die reden zijn de perdixdiensten in het leven geroepen. “Er is per dag een perdixdag- en avonddienst. Hierdoor werk je niet standaard een lange dienst, maar wisselen we de perdixdiensten af. Deze diensten worden gedraaid door collega’s vanaf niveau Verzorgende IG”, legt Martina uit.

Aanspreekpunt voor cliënten, hulpdiensten en collega’s

Martina vertelt hoe haar gemiddelde perdixdienst eruitziet: “Tijdens de vroege perdixdienst ben ik bereikbaar vanaf 07.00 uur ‘s ochtends. Dan kan de telefoon gaan bij een spoedgeval. Een halfuur later begin ik aan mijn ochtendronde bij de cliënten thuis. En lukt het niet om alle cliënten ’s ochtends te bezoeken? Dan is er tijdens een perdixdienst ook in de middag meer ruimte voor cliënten.” Mariska vult Martina aan: “Doordat je in de middag iets langer werkt, kun je nóg meer betekenen voor cliënten. Zo neem je bijvoorbeeld dezelfde middag nog contact op met een huisarts of familielid als dit nodig is. Dit neemt in veel gevallen ook de druk op de wijkverpleegkundige weg.”

Ruimte voor teamrollen

Naast de extra tijd voor cliënten, biedt de perdixdienst ook ruimte voor andere zaken. Zo horen bij de zelforganiserende teams ook teamrollen met specifieke taken. “Iedere collega heeft zijn eigen verantwoordelijkheden binnen het team”, zegt Martina. “Mijn teamtaken zijn onder andere leerlingbegeleiding, PR en communicatie en het aftoetsen van collega’s. Sinds de perdixdiensten er zijn, is hier in de middag meer ruimte voor.” Ook Mariska heeft tijdens de perdixdienst meer tijd voor haar teamrol: “Ik sluit mijn dienst af met het maken van de cliëntenplanning. Ook is er meer overlap in de diensten, waardoor er meer contactmomenten zijn tussen collega’s voor de overdracht. Zo zorgen we dat alles op rolletjes loopt.”

Tijdens een perdixdienst heb je meer ruimte om dingen voor elkaar te krijgen. Zo is er meer tijd voor de cliënt, maar ook voor je teamtaken.

Groter contact met meer uren

Voor Mariska waren de perdixdiensten in het begin een drempel. Nu ze de stap heeft gezet, is ook zij om. “Het leek me in eerste instantie lastig om de perdixdiensten te combineren met mijn gezin. Maar dit bleek in de praktijk reuze mee te vallen. Het draaien van de perdixdiensten maakt een groter contract met meer uren mogelijk. Nu kom ik sneller aan mijn uren en ben ik vaak juist een extra dag thuis”, vertelt Mariska tevreden. Ook Martina, moeder van vier kinderen, vindt de perdixdiensten goed te combineren met haar gezin: “In het rooster wordt rekening gehouden met jouw persoonlijke voorkeuren. Dat is fijn.”

Een perdixdienst vliegt voorbij

Of een langere dienst zwaarder is? “Nee hoor!”, glimlachen beide dames. “Ik ervaar mijn werkdagen überhaupt niet als lang of zwaar. Ik krijg er energie van. Ook een perdixdienst vliegt voorbij. En samen bereik je meer”, zegt Mariska. En wat Martina zou zeggen tegen een collega in de thuiszorg die (nog) niet overtuigd is van de perdixdiensten? “Probeer het eens! Draai een dienst mee en ervaar zelf de voordelen. In overleg is er altijd ruimte om je voorkeuren te delen, maar ook je twijfels. Samen komen we er wel uit.”

Heb je een vraag over de perdixdienst?

Onze recruiters staan voor je klaar! We denken graag met je mee. Of kijk eens naar de vacatures in ons cluster Zorg Thuis. Denk je dat zorg verlenen op één van onze locaties jou toch meer ligt? Dat kan ook! Bekijk dan de vacatures voor werken op locatie. We komen graag met je in contact.

Vragen over onze zorg?
Vragen over ons zorgaanbod of advies nodig? Wij helpen u graag!
0118 - 684000 Bel mij terug Naar contact