Home Verhalen Het Corona Thuiszorgteam: twee zorgorganisaties, één doel

WVO Zorg en Zorgstroom gaan samen verder als Amarijn

Met trots maken wij bekend dat WVO Zorg en Zorgstroom vanaf nu verder gaan onder de naam ‘Amarijn’. Lees meer over onze nieuwe naam op de fusiepagina

Het Corona Thuiszorgteam: twee zorgorganisaties, één doel

Hanneke Koster & Samantha Arts

Voormalig wijkverpleegkundigen Corona Thuiszorgteam

In maart 2020 brak het coronavirus uit in Nederland. Tijdens deze eerste golf sloegen Zorgstroom en WVO Zorg de handen ineen. Samen richtten we het Corona Thuiszorgteam op. Het team verzorgde specifiek cliënten die besmet waren met het coronavirus. Wijkverpleegkundigen Hanneke Koster (40) en Samantha Arts (30) maakten deel uit van dit speciale Corona Thuiszorgteam. Ze vertellen hoe zij deze bijzondere, maar heftige periode hebben ervaren.

Nieuwe uitdaging

Het Corona Thuiszorgteam* bestond uit een wijkverpleegkundige, twee verpleegkundigen in opleiding en een verzorgende IG van Zorgstroom. Ook vanuit WVO Zorg was er een wijkverpleegkundige geselecteerd. Samen verzorgden ze alle positief geteste cliënten op Walcheren. Ook cliënten die mogelijk besmet waren met het coronavirus, werden aan dit team overgedragen. Ruben Leijnse, voorzitter Raad van Bestuur bij Zorgstroom, riep medewerkers op om zichzelf aan te melden voor het Corona Thuiszorgteam. Toen Hanneke (wijkverpleegkundige bij Team Veere-Noord) deze oproep zag, twijfelde ze geen moment. Hanneke: “Ik ben al meer dan twintig jaar werkzaam in de thuiszorg en was al een tijdje op zoek naar een nieuwe uitdaging. Bij het lezen van de oproep dacht direct: ‘Dit moet ik doen.’ Een uitdaging was het zeker. Dat het zo heftig zou zijn, had ik niet verwacht.”

Samenwerken als concullega’s

Op het moment dat Samantha werd opgeroepen om aan de slag te gaan binnen het Coronathuiszorgteam, werkte ze als wijkverpleegkundige bij WVO Zorg. Ze wilde graag iets voor cliënten met corona betekenen. Samantha: “De angst bij cliënten was groot. Veel mensen waren bang om besmet te raken met het coronavirus. Door besmette cliënten te scheiden van de reguliere thuiszorg, deden we er alles aan om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.” Volgens Samantha was het een unieke situatie. Ze moest ineens samenwerken met haar concullega’s van Zorgstroom. Samantha: “Ik kwam in een totaal andere organisatie terecht met andere protocollen en een andere manier van werken. In het begin was dit voor mij echt een zoektocht. Gelukkig kon ik altijd met mijn vragen terecht.” Zo hadden de wijkverpleegkundigen van het Corona Thuiszorgteam regelmatig vragen over bepaalde richtlijnen die ze moesten volgen. “Dit was een leerproces voor ons allemaal. Logisch, want we zaten in een situatie die we nog niet eerder hadden meegemaakt. We hadden te maken met een onvoorspelbaar virus waar in die tijd nog weinig over bekend was. Onze collega’s van Staf Zorg & Kwaliteit zorgden voor duidelijke protocollen die in lijn waren met de landelijke richtlijnen. Ook het Servicepunt was continu bereikbaar voor vragen. Dit was erg fijn”, benadrukt Samantha.

Bij het coronavirus konden we niet op onze kennis vertrouwen. Er was in die periode nog veel onwetendheid over het verloop van de ziekte.

Gezondheid cliënten monitoren

De zorg die het Corona Thuiszorgteam verleende, verschilde niet veel van de reguliere thuiszorg. Samantha: “Wel kwam daar veel meer bij kijken. Voordat je bij de cliënt thuis naar binnen ging, moest je je handen desinfecteren en beschermende kleding aantrekken. Dit was in het begin een rare gewaarwording, maar daar raakten we al snel aan gewend.” De cliënten die ze verzorgden, waren veel zieker dan dat ze normaal gesproken meemaakten. Hanneke: “Dit maakte de zorg voor deze cliënten ook zwaarder. We hielden hun gezondheid nauwlettend in de gaten door dagelijks de lichaamstemperatuur te meten. Daarnaast konden we met een saturatiemeter het zuurstofgehalte in het bloed peilen. Dit was een belangrijke graadmeter voor de longfunctie van cliënten en het opsporen van eventuele ademhalingsproblemen.”

Machteloos

De wijkverpleegkundigen van het Coronathuiszorgteam zagen de gezondheid van hun cliënten soms ineens hard achteruit gaan. Hanneke: “Dit was voor ons allemaal een nare ervaring. Normaal gesproken heb je als wijkverpleegkundige een klinische blik. Iemand vertoont bepaalde symptomen waarbij je vaak direct weet wat er aan de hand is en hoe je moet handelen. Bij het coronavirus konden we niet op onze kennis vertrouwen. Er was in die periode nog veel onwetendheid over het verloop van de ziekte. Dit zagen we in de praktijk ook gebeuren. Zo zat een van onze cliënten rillend op de bank, zonder dat hij verder last had van ernstige symptomen. Toch is deze meneer een paar dagen later overleden. Dit machteloze gevoel hakte er bij ons enorm in.”

We hebben maandenlang keihard gewerkt om de best mogelijke zorg te verlenen. Op dat moment sta je er eigenlijk niet zo bij stil hoe heftig het is. Die shock kwam bij ons pas achteraf.

Nazorg

Het Corona Thuiszorgteam was actief tot aan het begin van de zomer. In die periode werd er meer getest en daalden de besmettingscijfers. Op het moment dat Samantha en Hanneke hun reguliere werk weer oppakten, realiseerden ze zich pas wat ze hadden meegemaakt. Samantha: “Het was een moeilijke periode. We hebben maandenlang keihard gewerkt om de best mogelijke zorg te verlenen. Op dat moment sta je er eigenlijk niet zo bij stil hoe heftig het is. Die shock kwam bij ons pas achteraf.” De wijkverpleegkundigen trokken aan de bel toen ze merkten dat ze hun nare ervaringen niet goed konden verwerken. Hanneke: “Er werd een nazorgsessie georganiseerd met een psycholoog. Door er samen over te praten, merkten we dat we dezelfde gevoelens hadden. De psycholoog gaf ons advies over hoe we hiermee om moesten gaan. Dat hielp ons enorm.”

Hecht team

Ondanks de nare ervaringen, kijken Samantha en Hanneke ook positief terug op het werk van het Coronathuiszorgteam. Hanneke: “Het was ontzettend gaaf om te zien dat we elkaar vanuit twee verschillende zorgorganisaties op deze manier versterkten. Binnen no-time hadden we een hecht team gevormd samen. Iedereen had één doel en daar gingen we met z’n allen voor.” Voor Samantha heeft haar werk voor het Corona Thuiszorgteam nog meer gebracht. Samantha: “De samenwerking beviel zo goed, dat ik besloot om te solliciteren bij Zorgstroom. Er kwam een leuke vacature vrij als kwaliteitsverpleegkundige bij woonzorgcentrum Hof ’t Seijs. In november ben ik aangenomen. Ik heb het enorm naar m’n zin!”

* Naomi Marena (leerling verpleegkundige), Sanne Slabbekoorn (leerling verpleegkundige) en Miranda Jansen (verzorgende IG) maakten ook deel uit van het Coronathuiszorgteam, maar zijn niet geïnterviewd.

Maatregelen Zorgstroom tegen coronavirus

Zorgstroom houdt de situatie rondom het coronavirus nauwlettend in de gaten. Het laatste nieuws over de geldende maatregelen is terug te vinden op de informatiepagina op onze website.

Lees meer
Vragen over onze zorg?
Vragen over ons zorgaanbod of advies nodig? Wij helpen u graag!
0118 - 684000 Bel mij terug Naar contact