Home Verhalen Kluskanjers over het succes van de Klussenservice

WVO Zorg en Zorgstroom gaan samen verder als Amarijn

Met trots maken wij bekend dat WVO Zorg en Zorgstroom vanaf nu verder gaan onder de naam ‘Amarijn’. Lees meer over onze nieuwe naam op de fusiepagina

Kluskanjers over het succes van de Klussenservice

Ben van Rossum & Jan Niesing

Vrijwilligers bij Stichting Hart voor de Zorg Walcheren

In 2012 is de Klussenservice opgericht. De Klussenservice is een dienst van Stichting Hart voor de Zorg Walcheren en biedt kwetsbare cliënten uit de zorg praktische ondersteuning bij binnen- en buitenklussen. Onlangs vierde de Klussenservice haar 600e klus. Je kunt dus wel stellen dat deze klussendienst een succes is! Samen met Ben van Rossum (70) en Jan Niesing (70), beiden jarenlang vrijwilliger bij de Klussenservice, staan we hierbij stil.

Voor jong en oud

Zorgstroom is trotse partner van Stichting Hart voor de Zorg Walcheren. De stichting maakt het mogelijk wat extra’s te doen voor kwetsbare cliënten van de zorg, waaronder cliënten van Zorgstroom. Zo organiseren ze regelmatig diverse activiteiten voor cliënten en beschikken ze over een Noodfonds. Ook de Klussenservice valt onder de stichting. Klusser Jan is al vanaf het eerste uur bij de klussendienst betrokken. “Ik was de derde klusser”, vertelt Jan. “Ik vind klussen leuk, maar ik vind het vooral erg fijn om met mensen om te gaan. Dat is ook het mooie aan de Klussenservice. Daar komt dit bij elkaar.” De Klussenservice is er voor alle cliënten van de thuiszorg die geen financiële middelen of netwerk hebben. “Praktische hulp in de vorm van klussen in en rond het huis kan dan erg prettig zijn”, zegt Ben. “Wij zijn er voor alle kwetsbare thuiszorgcliënten op Walcheren, voor jong en oud.” Op deze manier ondersteunt de Klussenservice cliënten om met plezier zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen.

Van aanvraag tot geklaarde klus

De Klussenservice bestaat inmiddels uit een team van elf enthousiaste klussers en twee coördinatoren: Anita Aerts en Wendy Reurink. Beide dames werken bij Zorgstroom. Zo verzorgen ze via sponsoring het aanschaffen van nieuw gereedschap en de werktenues. Ook verwerken ze iedere vrijdagochtend de nieuwe klusaanvragen. Ben: “De zorgprofessionals melden hun cliënten aan voor de Klussenservice. De nieuwe aanvraagformulieren komen via Zorgstroom bij ons binnen. Vervolgens pakken Jan en ik de complete organisatie van de nieuwe aanvragen en klussen op.” Hoe dat gaat? “We starten altijd met een intake bij de cliënt thuis”, vertelt Ben. “We bespreken samen wat de vraag en behoefte is en berekenen vervolgens de prijs. Is de cliënt daarmee akkoord, dan nemen we de opdracht aan en plannen we de afspraak in. Ook intern, want de meeste klussen doen we, in verband met de veiligheid, met twee klussers. Bij een grotere opdracht kunnen dat zelfs drie of vier klussers zijn. Ook reserveren we onze klusbus en aanhanger. Is het op de afgesproken datum goed weer en hebben we alles bij de hand? Dan gaan we op pad en aan de slag bij de cliënt thuis.”

Voor binnen- én buitenklussen

Maar voor wat voor klussen kan de Klussenservice dan ingeschakeld worden? “Dit kan voor zowel binnen als buiten”, vertelt Jan. “Zelf ben ik een binnenklusser. Daar variëren de klussen van het ophangen van een schilderij tot het behangen van een muurtje. We pakken eigenlijk alles op wat in huis nodig kan zijn. Eventueel brengen we overbodige spullen daarna nog naar de milieustraat.” Naast deze klussen in huis, biedt de Klussenservice ook hulp aan in de tuin. Ben: “Ik ben een echte tuinklusser. Zo komen we bij bevuilde tuinen met sterk achterstallig onderhoud, waar we voornamelijk onkruid verwijderen van tegels en borders. Maar we ondersteunen ook cliënten bij het onderhouden van hun tuin. Groen in een tuin groeit namelijk altijd door. Daarom maken we diverse tuinen jaarlijks zomer- en winterklaar. We snoeien de bomen en planten, knippen de heg en maaien het gras. Ik loop dan fluitend mijn werk te doen. Het is plezierig werk voor mij en mijn mede-klussers, maar natuurlijk ook voor de cliënt zelf. Soms vragen ze specifiek naar een bepaalde kluscollega. Dat is mooi om te horen. Na de klus wensen we de cliënt het beste en zeggen we “tot de volgende keer!” Ze vinden het prachtig dat hun tuin door ons wordt bijgehouden.”

Naast het helpen van cliënten met een klus, merken we dat ze soms juist ook behoefte hebben aan een praatje. Dat doen we dan ook graag.

De allereerste klus

Jan maakt al vanaf de start van de Klussenservice deel uit van het team. Ben kwam er in 2016 bij. Beide heren zijn dus al heel wat jaren als klusvrijwilliger actief. Ben: “Voor mijn pensioen werkte ik als buitendienstambtenaar bij de gemeente Vlissingen. Ik ben een echt buitenmens en vind het heerlijk om in de tuin bezig te zijn. Ik wilde na mijn pensioen graag actief blijven, dus heb ik me georiënteerd op vrijwilligerswerk. Ik kwam al snel bij Stichting Hart voor de Zorg Walcheren uit. Ik heb een sollicitatiegesprek gehad, mocht direct aan de slag en kwam in een gezellig clubje met klussers terecht. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Het is geweldig mooi werk.” Zowel Ben als Jan kunnen zich hun allereerste klus nog goed herinneren. “Mijn eerste klus was het aanbrengen van een gordijnrail van 3,6 meter lang in Domburg,” vertelt Jan. “Hiervoor moest ik met een oude boormachine boren in het beton. Dat was nog een hele klus.” Ben zijn eerste tuinklus was in Zoutelande: “Samen met een kluscollega moesten we de voor- en achtertuin van een cliënt onder handen nemen. De tuin zat vol met zevenblad. Daar zijn we wel even zoet mee geweest. Het was vroeg in het voorjaar en ik dacht: dat doe ik wel even in een T-shirtje en vestje. Daarna heb ik het nog aardig koud gehad. Bij de volgende klussen heb ik me veel beter aangekleed!”

Een mijlpaal

Na de eerste klus volgden al snel meer klussen. Veel meer! Inmiddels is de 600e klus alweer gepasseerd. Een mijlpaal! Jan was erbij: “Bij een cliënt was de schutting losgeraakt. Ik ben een klein halfuurtje bezig geweest, toen stond hij weer vast. Daarna heb ik nog even met mevrouw nagepraat. Dat was fijn voor ons allebei. Naast het helpen van cliënten met een klus, merken we dat ze soms juist ook behoefte hebben aan een praatje. Dat doen we dan ook graag.” Ben sluit zich hier bij aan: “Inmiddels zijn we met elf klussers, waaronder één vrouw: Jet. Zij is een waardevolle aanvulling op ons team. We merken dat vooral vrouwelijke cliënten het fijn vinden als Jet komt. Je ziet dat er dan ook echt een band met de cliënt ontstaat.” Waaraan dankt de Klussenservice nog meer haar succes? “Onze prijsstelling is ook erg voordelig”, vertelt Ben. “We rekenen voor iedere klus vijf euro per uur. Daarnaast leveren we een goed product. Kwaliteit vinden wij erg belangrijk. Zo is een van onze klussers vroeger aannemer geweest. Dat is een echte vakman. We voeren ons werk met veel liefde en plezier uit. En dat is te zien in het resultaat dat we met z’n allen neerzetten!”

Stichting Hart voor de Zorg Walcheren

Zorgstroom is trotse partner van Stichting Hart voor de Zorg Walcheren. Deze stichting maakt het mogelijk wat extra’s te doen voor kwetsbare cliënten van de zorg. De stichting is altijd op zoek naar nieuwe kanjers die zich in willen zetten voor hun diverse activiteiten. Lees meer over de mogelijkheden bij Stichting Hart voor de Zorg Walcheren en hoe je vrijwilliger kunt worden.

Meer informatie
Vragen over onze zorg?
Vragen over ons zorgaanbod of advies nodig? Wij helpen u graag!
0118 - 684000 Bel mij terug Naar contact