Home Verhalen Google Glass: innovatief en efficiënt in de thuiszorg

Google Glass: innovatief en efficiënt in de thuiszorg

Inge van Belzen

Verpleegkundige

De technologische mogelijkheden in de zorg ontwikkelen zich razendsnel. Ook bij Zorgstroom maken we hier slim gebruik van. Zo houden we sinds kort het medicatiegebruik van cliënten bij in een overzichtelijke app. Ook de Google Glass is nieuw binnen onze thuiszorg. Voor verpleegkundige Inge van Belzen (51) is deze technische tool een uitkomst. Ze legt uit hoe ze deze innovatieve bril gebruikt in de thuiszorg en wat de Google Glass zo efficiënt maakt.

Mee met innovatieve ontwikkelingen

Verpleegkundige Inge viert dit jaar haar twintigjarig jubileum in wijkteam Stromenwijk. Maar stilstaan in haar functie doet ze niet. Inge gaat graag mee met innovatieve ontwikkelingen binnen de zorg. Waar veel collega’s in technologie iets ingewikkelds zien, ziet Inge juist uitdagingen en kansen. Inge: “Mijn dochter werkt ook in de zorg en vertelde over haar positieve ervaringen met de Google Glass. Ik zag ook kansen voor ons wijkteam in dit innovatieve hulpmiddel.” De Google Glass werd op dat moment alleen nog maar gebruikt binnen Wonen en Zorg bij Zorgstroom. Inge nam het initiatief en vroeg of ze de bril ook mocht uitproberen in de thuiszorg. En die kans kreeg ze!

Eenvoudig in zijn werking

In een proeffase van een halfjaar kreeg Inge de tijd en ruimte om de Google Glass uit te testen in de Stromenwijk. “Om de werking van de bril eerst goed te begrijpen, volgde ik een korte cursus. Ik werd er al snel handig in”, vertelt Inge enthousiast. Hoe de Google Glass precies werkt? Inge: “Een echte bril is het eigenlijk niet, want in de Google Glass zitten geen glazen. Het is meer een verstelbaar frame. Aan de voorkant van de bril zit een cameraatje, hiermee film ik. Op afstand kijkt er iemand anders live met mij mee. Ik heb een klein kastje bij me die zorgt voor een stabiele internetverbinding. Ook zit er een microfoon in de Google Glass gebouwd, zodat ik ter plekke contact kan maken en overleggen. Ideaal!”

Google Glass Zorgstroom

Een uitkomst bij wondzorg

Inge gebruikt de Google Glass voornamelijk voor wondzorg. Inge: “Wanneer iemand wondzorg nodig heeft, komt een verpleegkundige van het Wondzorgteam regelmatig langs bij de cliënt. Sinds ik de Google Glass gebruik, is dit alleen bij het eerste bezoek nodig. De rest van het wondzorgtraject voer ik zelfstandig uit, maar wel met hulp op afstand. Ik geef een seintje aan de wondzorgconsulent zodra ik bij de cliënt binnenstap. Ik film de wond en via de microfoon stel ik eventuele vragen. Op deze manier krijg ik instructies door, om de handelingen zelf uit te voeren. Dit maakt het zo efficiënt.” Ook voor de begeleiding van stagiaires is de Google Glass een uitkomst. “Zo kan de stagiair zonder begeleiding op pad en kijk ik op afstand mee. Hierdoor gaan alle vragen en aandacht van de cliënt rechtstreeks naar de stagiair en niet naar de verpleegkundige”, legt Inge uit.

De Google Glass is een echte uitkomst in de thuiszorg. Zo kijkt er een wondzorgconsulent op afstand live mee en hoeft diegene niet steeds meer naar de cliënt toe.

Reacties op de bril

De Google Glass levert leuke reacties van cliënten op. Want zo’n futuristische bril zie je natuurlijk niet elke dag! “Ik vraag uiteraard altijd eerst toestemming. Maar omdat de meeste cliënten de technologische bril juist interessant vinden, is dit meestal geen probleem. Het levert vaak grappige reacties op, zeker van de allerjongste cliënten”, vertelt Inge lachend. Na het succes van het eerste halfjaar is de proeffase voor wijkteam Stromenwijk verlengd tot een jaar. Hier is Inge maar al te blij mee. Inge: “Er zijn nog genoeg stappen te maken. Ook geeft dit extra tijd voor sommige collega’s om de drempel over te stappen en mee te kijken hoe de Google Glass werkt. Steeds meer collega’s staan hiervoor open.”

Google Glass Zorgstroom

Kansen voor de toekomst

Volgens Inge biedt de Google Glass nog een hoop mogelijkheden in de toekomst. “Zo is er iemand minder nodig die meegaat in de thuiszorg. Dit is een uitkomst voor het personeelstekort. Maar ook in het geval van collega’s die niet fysiek aanwezig kunnen zijn, bijvoorbeeld door een langdurige blessure. Zo hoeven ze niet meer naar een cliënt toe, maar zijn ze op afstand nuttig. Maar denk ook aan huisartsen, die zo op afstand meekijken met de client. Dit scheelt weer reistijd”, vertelt Inge. Genoeg kansen dus! Inge hoopt andere collega’s in de thuiszorg te inspireren, zodat zij de Google Glass zelf ook durven in te zetten. Dit maakt Inge vooruitstrevend in haar team.

Zelf aan de slag met innovatie?

Wil jij ook met innovatie aan de slag in de zorg? Bij Zorgstroom krijg je genoeg kansen!

Werken bij Zorgstroom
Vragen over onze zorg?
Vragen over ons zorgaanbod of advies nodig? Wij helpen u graag!
0118 - 684000 Bel mij terug Naar contact